Blog / Iz ugla stručnjaka o bolesti modernog doba / Kako uspostaviti balans poslovnog i privatnog „ja“
15/04/2019
Iz ugla stručnjaka o bolesti modernog doba
Kako uspostaviti balans poslovnog i privatnog „ja“
Ivana Vukmirica Baćanović, psiholog, bračni i porodični psihoterapeut
Kako uspostaviti balans poslovnog i privatnog „ja“
Danas nam se čini da je linija između poslovne i privatne sfere sve tanja i da uspostavljanje ravnoteže postaje teže. Uz činjenicu da su ljudi gotovo uvek onlajn i dostupni, da stalno odgovaraju na elektronsku poštu i nose kompjutere kući, stiče se utisak da dosadašnji načini prevazilaženja konflikta porodica-posao ili posao-porodica postaju sve više preplavljeni problematikom rada uopšte.

Prema mišljenju Henne Inam, konsultantkinje iz oblasti rukovođenja, potrebna nam je promena paradigme rada koja bi išla ka većem razumevanju jedinstva posao-porodica nasuprot dihotomiji ove relacije. Verovatno zato što je razumevanje ovog odnosa nužan uslov da se izborimo pred sve zahtevnijim vremenom u kome treba da dajemo svoje maksimume i na poslu i u porodici. Tekstovi poput „kako biti uspešan na poslu”, „kako vaspitavati decu”, „kako imati ispunjen brak”, „kako se razviti do svojih punih potencijala”, „kako biti srećan” – trebalo bi da predstavljaju savete, alate za pomoć. Međutim, danas oni mogu dodatno da kreiraju doživljaj da nismo uvek na visini zadatka u svim svojim životnim ulogama i da nam sreća zbog toga stalno izmiče.

„Volim svoj posao jer se vrednuje suština, a ne forma, poštuje se lični stil rada, cene me, ne osećam da život počinje onda kada završim sa poslom”, bile bi reči osobe koja uspeva da postigne balans između privatne i poslovne sfere. Iz ovoga se stiče utisak da je poslodavac taj koji sve to omogućava i da je odgovornost, kao i obično, na „starijem” odnosno na poslodavcu. Saveti za one kojima je teško da postignu ovaj balans uvek su dobrodošli:

• Ne postavljajte previsoke ciljeve – budite realni i prema sebi i prema drugima, shodno tome, ne osuđujte sebe ako niste uradili baš sve što ste planirali.
• Ne opterećujte se prošlošću i sećanjima na neuspehe – svaki novi dan je i nova prilika, prihvatite da niko ne može da daje svoj maksimum u svim životnim ulogama sve vreme.
• Ne zaboravite na sebe i sopstvene potrebe, ne zapostavljajte ono što je vam je važno – između ostalog, vaša deca ne treba da misle da vaše potrebe uvek idu posle njihovih. Osim toga, i poslodavac treba da ima svest o granicama koje postoje između poslovnog i privatnog.
• Ako vam je teško – ne trpite; potražite podršku u porodici i među prijateljima. Ako osećate da je pritisak preveliki, potražite i stručnu pomoć.
• Često je teško u ekonomski i socijalno slabije razvijenim društvima shvatiti da postoje izbori i mogućnosti za poboljšanje trenutne lične situacije poput promene posla ili u slučaju razvoda. Zato uvek treba imati na umu da svako ima mogućnost da predahne i sagleda situaciju iz nekog drugog ugla.

Zapravo, ako bih za kraj morala da izdvojim jednu poruku ili savet, on bi glasio: radite na odnosima! Mnoga istraživanja, poput Unicefovog i Hemofarmovog, govore o tome da je kvalitet međuljudskih odnosa faktor ličnog doživljaja sreće. Bliski odnosi su ono što usrećuje ljude više od materijalnih stvari i deluju protektivno od realnih nezadovoljstava koje život donosi. Isto važi i za poslodavce – pokažite veće razumevanje i podršku prema svojim zaposlenima.
AUTOR TEKSTA
Ivana Vukmirica Baćanović,
psiholog, bračni i porodični psihoterapeut