Blog / / Društveno odgovorno poslovanje kao lice kompanije
01/05/2020
Društveno odgovorno poslovanje kao lice kompanije
Ronald Zeliger generalni direktor Hemofarm AD
Društveno odgovorno poslovanje kao lice kompanije
Da, istina je, biznis može da bude dobar i profitabilan, a u isto vreme i odgovoran. Uspešan, a pažljiv i održiv. Rekordan, a human. I tačno je, društveno odgovorno poslovanje jeste lice kompanije u ovom 21. veku.

U Srbiju sam stigao sada već davne 2011. I još uvek sam tu gde je sve počelo, u Hemofarmu, a moj život se već skoro deceniju odvija na relaciji Berlin-Beograd-Vršac. Da budem iskren, u prvo vreme, meni bliski ljudi o životu u Srbiji znali su tek ponešto. Uglavnom se to ticalo političkih momenata, dok im privredna ili društvena kretanja nisu bila nešto poznata. Danas su moja deca glavni promoteri Hemofarma u nemačkom okruženju, posebno ponosni na činjenicu da njihov otac radi za kompaniju koja na različite načine pomaže svojoj zajednici. Od pomoći bolnicama, podrške brojnim organizacijama do konkretnih akcija koje se tiču zaštite životne sredine. Kad već pominjem „zelene akcije“, upravo je moja ćerka bila sa mnom kada smo jednom prilikom u Šapcu sadili drveće.

Neću sporiti ono što mnogi stručnjaci tvrde: da je društveno odgovorno poslovanje nastalo krajem prošlog veka kao potreba korporativnog sveta da popravi sliku o sebi i umanji negativne aspekte tadašnje poslovne prakse. Ali čini mi se da se desilo ono što se obično dešava kad se „zarazite“ dobrim – ne možete da prekinete taj niz.

Danas u 21. veku, jednostavno je nemarno biti društveno neodgovoran, a za deceniju ili dve biće nemoguće da poslujete na globalnom tržištu ukoliko vaše poslovanje nije odgovorno i održivo. Već danas ne postoji uspešan biznis koji nije društveno odgovoran. Možda je na kratke staze i moguće da delujete bez ovog segmenta u poslovanju ali dugoročno gledano, to već nije ili uskoro apsolutno neće biti moguće prvenstveno zahvaljujući pritisku i zahtevima akcionara i klijenata.

Želim da kažem sledeće: koliko god da je profit ta vodilja, od nas se očekuje da mislimo na zajednicu (internu i eksternu) u kojoj taj biznis opstaje. Ono što je posebno važno jeste da ne možete biti odgovorni prema spoljnom svetu, a da to niste prema svojim zaposlenima. Često se zaboravlja na jednu činjenicu – korporativna društvena odgovornost znači da ste, pre svega, odgovorni prema svojim ljudima, da gradite poslovno okruženje koje poštuje njihova prava i daje im šansu da se razvijaju. U tome leži posebna čar DOP-a kako ga zovu - on povratno pomaže poslovne funkcije same kompanije i doprinosi njihovoj održivosti. Daje joj ono lepo, humano lice i približava je čoveku, u isti mah kao da oplemenjuje i zajednicu i samu kompaniju.

Predstaviću to na primeru aktuelne pandemije korona virusa. Kako bismo spremno dočekali nadolazeću krizu, još početkom marta Hemofarm je reagovao brzo i to prvo unutar svog dvorišta. Formirao krizni štab, uveo nove procedure, podigao nivo zaštite na najviši nivo, obezbedio uslove za bezbedan rad za oko 2.000 zaposlenih u proizvodnji, pakovanju i logistici, a rad od kuće za stotine ljudi. Možete zamisliti koliko je to zahtevan zadatak za kompaniju naše veličine. Naš cilj je bio da obezbedimo dovoljno lekova za pacijente u Srbiji, što je značilo maksimalan kapacitet proizvodnje i rad 24/7, a glavni uslov bio je da naši zaposleni ostanu zdravi. Kada smo sve postavili na svoje mesto, taman u trenutku proglašenja vanrednog stanja u Srbiji, zajedno sa našom matičnom kućom Štadom posvetili smo se realizaciji narednog zadatka - da pomognemo široj zajednici. To smo učinili doniranjem 150 monitora za praćenje vitalnih funkcija pacijenata Srbiji, BiH i Crnoj Gori, zemljama u kojima se nalaze naše fabrike. Ovu aktivnost pratila je i Hemofarm fondacija koja je obezbedila novčanu pomoć za Vršac i Šabac, gradove u kojima su naši proizvodni pogoni. Želim da kažem sledeće: kao kompanija prvo morate biti odgovorni prema svojim zaposlenima i ključnoj javnosti (u našem slučaju pacijentima). Ili drugačije rečeno, ne možete biti odgovorna kompanija ako ste bolesne ostavili bez lekova, a zaposlene bez adekvatnih mera zaštite.

Baš zato biznis mora da bude mudar. U tome se ogleda i odgovornost o kojoj pričamo. Ta vrsta imperativa vodi vas dalje, u dobro ophođenje prema široj zajednici. Sećate se priče o mojoj deci sa početka teksta - današnja generacija mladih, čitava jedna moćna grupa, posebnu pažnju obraćaju na ono što činite za druge i to umnogome određuje njihov stav prema nekoj kompaniji. To je upravo malopre pomenuto lice na osnovu kojeg posebno milenijalsi odlučuju da li će vam pokloniti poverenje ili ne.

Želim da kažem sledeće – korporativna odgovornost je došla da ostane. I samo će rasti i dalje se razvijati.

Hemofarm je bio društveno odgovorna kompanija još u vreme kada ovaj termin nije ni postojao. Ove godine slavimo 60. rođendan, a osim obeležavanja uspeha u poslovanju, neprekidnog rasta i obaranja poslovnih rekorda, proslavićemo i decenije odgovornosti prema sebi i drugima. Ono na šta sam posebno ponosan je što smo iskreno davali i pomagali, uvek od srca. I mi i naša fondacija. Kada budemo duvali rođendanske svećice, moja želja će biti da nas pamte i vrednuju upravo po tim delima.
AUTOR TEKSTA
Ronald Zeliger
generalni direktor Hemofarm AD