Vesti
Doniranje organa jedina šansa za živote 2.000 ljudi na listama za transplantaciju
25. Feb 2025.
Od početka godine, pet porodica dalo je saglasnost za donaciju organa preminulih članova, čime su spašena 22 života. Zahvaljujući njihovoj odluci donirano je sedam bubrega, četiri jetre, tri srca i osam rožnjača. Iako se na listama za transplantaciju nalazi oko 2.000 ljudi, među kojima i 40-oro dece, osam porodica je odbilo da donira organe, propuštajući priliku da trajno poboljša kvalitet života onih koji čekaju na donora.

Više od osam godina, Ministarstvo zdravlja Srbije, Hemofarm grupa i Hemofarm Fondacija, zajedno sa udruženjima pacijenata, sprovode kampanju „Najvažniji poziv u životu“ sa ciljem povećanja broja donora, donošenja izmena i dopuna Zakona o presađivanju ljudskih organa, kao i članstva naše zemlje u organizaciji „Eurotransplant“.

Sa željom i da se u 2025. godini nastavi rad na podsticanju kulture donorstva, ministar zdravlja u Vladi Republike Srbije dr Zlatibor Lončar i generalni direktor Hemofarm grupe Ronald Zeliger uručili su zahvalnice porodicama donora organa koje su samo u 2024. godini spasile 44 života. Zahvalnice su uručene nosiocima kampanje „Najvažniji poziv u životu“, koji su hrabro podelili svoje lične priče, kako bi motivisali javnost na humanost i solidarnost sa onima koji čekaju na donora i transplantaciju. Zahvalnice su dobili: porodica Petronijević, koja je donela odluku da donira organe preminulog sina i tako spasila tri života; Zoran Dragišić, koji je donirao organe svoje pokojne supruge i spasio četiri života; Nikola Stanojević, koji je odlukom da donira organe svoje preminule bake spasio četiri života. Uz njih, zahvalnice za podsticanje kulture donorstva dobili su i Janoš Nađ, koji je donirao organe pokojnog brata i tako spasio četiri života i Nataša Savković, koja je donirala organe preminulog supruga i spasila jedan život.

„Zahvaljujem se svim članovima porodica donora. Vi ste inspiracija celoj zemlji. Verujem da će vaša humanost podstaći ljude na donorstvo, a porodice da prihvate da doniraju organe svojih najmilijih. Imamo stručne timove, najsavremeniju opremu i uslove za rad, u koje nastavljamo da ulažemo. Nastavljamo i sa edukacijom stanovništva o ovoj temi, kako bi u potpunosti nestale liste čekanja za transplantaciju organa“, izjavila je nacionalna koordinatorka za transplantaciju dr Aleksandra Plećaš Đurić.



„Veoma sam ponosan što sam deo ove važne inicijative jer doniranje organa spašava živote i menja sudbine. Iako znam da je teško razmišljati o donorstvu u trenucima najveće tuge, podsećam vas da je za mnoge ljude transplantacija jedina šansa za život. Zato vas pozivam da prihvatite donorstvo i da zajedno sa nama nastavite da širite ideju humanosti i solidarnosti,“ istakao je Nikola Stanojević, mladić koji je dao saglasnost da se doniraju organi njegove pokojne bake.



Srbija je po broju transplantacija na začelju Evrope. Da bi nestale liste čekanja za transplantaciju, potrebno je da imamo 10 donora na milion stanovnika. U 2024. godini, u Srbiji su obavljene samo 44 transplantacije, dok je u susednoj Hrvatskoj taj broj bio blizu 300. Iako kampanja „Najvažniji poziv u životu“ donosi pomake, još uvek nedostaje širi društveni konsenzus o ovom plemenitom činu, koji je za 2.000 ljudi i 40-ro dece, koji nemaju alternativu, jedina šansa za život.
Ovaj web sajt koristi kukije i slične tehnologije da pruži najbolju moguću funkcionalnost i prikaže sadržaje u skladu sa vašim interesima na našem sajtu i društvenim mrežama.
Mi poštujemo vašu privatnost i procesuiramo podatke samo u marketinške i funkcionalne svrhe ukoliko nam date vaš pristanak klikom na "Prihvatam".
Vaša podešavanja vezana za kukije možete izmeniti u bilo kom trenutku klikom na podešavanja privatnosti.

Uslovi korišćenja
Obaveštenje o privatnosti
Sistemski kukiji (obavezno)
This cookie is used for system purposes only and does not track user actions. It is required for normal functioning of this web site.
Google Analitika
Ovo je usluga web analitike.
Kompanija koja obrađuje podatke
  • Google Ireland Limited
  • Google Building Gordon House, 4 Barrow St, Dublin, D04 E5W5, Irska
Svrha podataka
  • Marketing
  • Reklama
  • Web analitika
Korišćene tehnologije
  • Kolačići
  • Piksel tagovi
Atributi podataka
  • IP adresa (anonimna)
  • Informacije o pretraživaču (vrsta pretraživača, stranice sa referencama/izlazima, datoteke pregledane na našem sajtu, operativni sistem, pečat datum/vreme i/ili podaci o putanji klikova)
  • Podaci o upotrebi (prikazi, klikovi)
Prikupljeni podaci
Ova lista predstavlja sve (lične) podatke koji su prikupljeni ovom uslugom ili kroz korišćenje ove usluge.
  • IP adresa
  • Datum i vreme posete
  • Podaci o korišćenju
  • Putanja klikova (biranja)
  • Ažuriranja aplikacija
  • Informacije o pretraživaču
  • Informacije i uređaju
  • JavaScript podrška
  • Posećene stranice
  • URL referer
  • Preuzimanja
  • Flash verzija
  • Informacije o lokaciji
  • Kupovna aktivnost
  • Vidžet interakcije
Pravni osnov
  • U daljem tekstu je naveden pravni osnov za obradu ličnih podatka u skladu sa Članom 6 I 1 GDPR.
  • Član 6 (1) (a) GDPR
Mesto obrade podataka
  • Republika Srbija
Period zadržavanja podataka
  • Ovi podaci će biti izbrisani čim više ne budu potrebni za svrhu obrade.
Strana koja prima podatke
  • Alphabet Inc.
Facebook Pixel
Ovo je tehnologija praćenja koju nudi Facebook i koju koriste drugi Facebook servisi poput Facebook Custom Audiences.
Kompanija koja obrađuje podatke
  • Facebook Ireland Limited
  • 4 Grand Canal Square, Grand Canal Harbour, Dublin, D02, Irska
Svrha podatka
  • Reklama
  • Marketing
  • Retargetiranje
  • Analiziranje
  • Praćenje
Korišćene tehnologije
  • Kolačići
Atributi podataka
  • Podaci specifični za piksel
  • Http-zaglavlje
  • Opcioni parametri
Prikupljeni podaci
Ova lista predstavlja sve (lične) podatke koji su prikupljeni ovom uslugom ili kroz korišćenje ove usluge.
  • ID Facebook korisnika
  • Informacije o pretraživaču
  • Podaci o korišćenju
  • Informacije o uređaju
  • Neosetljivi prilagođeni podaci
  • URL referer
  • ID piksela
  • Informacije o lokaciji
  • Podaci specifični za piksel
  • Ponašanje korisnika
  • Pregledane reklame
  • Interakcije sa reklamama, uslugama i proizvodima
  • Marketing informacije
  • Pregledan sadržaj
  • IP adresa
Pravni osnov
  • U daljem tekstu je naveden pravni osnov za obradu ličnih podatka u skladu sa Članom 6 I 1 GDPR.
  • Član 6 stav 1 s. 1 lit. a GDPR
Mesto obrade podataka
  • Republika Srbija
Period zadržavanja podatka
  • Ovi podaci će biti izbrisani čim više ne budu potrebni za svrhu obrade.
Strana koja prima podatke
  • Facebook Inc.