Ovaj web sajt koristi kukije i slične tehnologije da pruži najbolju moguću funkcionalnost i prikaže sadržaje u skladu sa vašim interesima na našem sajtu i društvenim mrežama.
Mi poštujemo vašu privatnost i procesuiramo podatke samo u marketinške i funkcionalne svrhe ukoliko nam date vaš pristanak klikom na "Prihvatam".
Vaša podešavanja vezana za kukije možete izmeniti u bilo kom trenutku klikom na podešavanja privatnosti.

Obaveštenje o privatnosti
Podešavanja
Ovaj web sajt koristi kukije i slične tehnologije da pruži najbolju moguću funkcionalnost i prikaže sadržaje u skladu sa vašim interesima na našem sajtu i društvenim mrežama.
Mi poštujemo vašu privatnost i procesuiramo podatke samo u marketinške i funkcionalne svrhe ukoliko nam date vaš pristanak klikom na "Prihvatam".
Vaša podešavanja vezana za kukije možete izmeniti u bilo kom trenutku klikom na podešavanja privatnosti.

Obaveštenje o privatnosti
This cookie is used for system purposes only and does not track user actions. It is required for normal functioning of this web site.
Ovo je usluga web analitike.
Kompanija koja obrađuje podatke
  • Google Ireland Limited
  • Google Building Gordon House, 4 Barrow St, Dublin, D04 E5W5, Irska
Svrha podataka
  • Marketing
  • Reklama
  • Web analitika
Korišćene tehnologije
  • Kolačići
  • Piksel tagovi
Atributi podataka
  • IP adresa (anonimna)
  • Informacije o pretraživaču (vrsta pretraživača, stranice sa referencama/izlazima, datoteke pregledane na našem sajtu, operativni sistem, pečat datum/vreme i/ili podaci o putanji klikova)
  • Podaci o upotrebi (prikazi, klikovi)
Prikupljeni podaci
Ova lista predstavlja sve (lične) podatke koji su prikupljeni ovom uslugom ili kroz korišćenje ove usluge.
  • IP adresa
  • Datum i vreme posete
  • Podaci o korišćenju
  • Putanja klikova (biranja)
  • Ažuriranja aplikacija
  • Informacije o pretraživaču
  • Informacije i uređaju
  • JavaScript podrška
  • Posećene stranice
  • URL referer
  • Preuzimanja
  • Flash verzija
  • Informacije o lokaciji
  • Kupovna aktivnost
  • Vidžet interakcije
Pravni osnov
  • U daljem tekstu je naveden pravni osnov za obradu ličnih podatka u skladu sa Članom 6 I 1 GDPR.
  • Član 6 (1) (a) GDPR
Mesto obrade podataka
  • Republika Srbija
Period zadržavanja podataka
  • Ovi podaci će biti izbrisani čim više ne budu potrebni za svrhu obrade.
Strana koja prima podatke
  • Alphabet Inc.
Ovo je tehnologija praćenja koju nudi Facebook i koju koriste drugi Facebook servisi poput Facebook Custom Audiences.
Kompanija koja obrađuje podatke
  • Facebook Ireland Limited
  • 4 Grand Canal Square, Grand Canal Harbour, Dublin, D02, Irska
Svrha podatka
  • Reklama
  • Marketing
  • Retargetiranje
  • Analiziranje
  • Praćenje
Korišćene tehnologije
  • Kolačići
Atributi podataka
  • Podaci specifični za piksel
  • Http-zaglavlje
  • Opcioni parametri
Prikupljeni podaci
Ova lista predstavlja sve (lične) podatke koji su prikupljeni ovom uslugom ili kroz korišćenje ove usluge.
  • ID Facebook korisnika
  • Informacije o pretraživaču
  • Podaci o korišćenju
  • Informacije o uređaju
  • Neosetljivi prilagođeni podaci
  • URL referer
  • ID piksela
  • Informacije o lokaciji
  • Podaci specifični za piksel
  • Ponašanje korisnika
  • Pregledane reklame
  • Interakcije sa reklamama, uslugama i proizvodima
  • Marketing informacije
  • Pregledan sadržaj
  • IP adresa
Pravni osnov
  • U daljem tekstu je naveden pravni osnov za obradu ličnih podatka u skladu sa Članom 6 I 1 GDPR.
  • Član 6 stav 1 s. 1 lit. a GDPR
Mesto obrade podataka
  • Republika Srbija
Period zadržavanja podatka
  • Ovi podaci će biti izbrisani čim više ne budu potrebni za svrhu obrade.
Strana koja prima podatke
  • Facebook Inc.
Blog / / Šta je ljubav? Šta je iluzija ljubavi?
01/02/2023
Šta je ljubav? Šta je iluzija ljubavi?
Dr Ana Đorđević psihološkinja, naučna saradnica, Institut za filozofiju i društvenu teoriju
Šta je ljubav? Šta je iluzija ljubavi?
Dan zaljubljenih je. Možemo ga shvatiti kao dan kada veliki deo sveta slavi ljubav ili kao dan koji pokazuje do koje mere je ljubav danas komercijalizovana, omasovljena, svedena na stereotipne reči i proizvode, na kliše. Pitam se koliko će se ljudi na ovaj praznik istinski povezati sa ljubavlju u sebi, sa osobama koje vole, sa razlozima zbog kojih su ih zavoleli. Još sitnije, sa trenucima u kojima su tu ljubav između sebe prepoznali, događajima koji su je sačinjavali, raznovrsnim rečenicama kojima su je govorili, ljudima sa kojima su je delili. To su sve parčići slagalice koji kreiraju svaku jedinstvenu ljubavnu priču o dvoje (ili više) ljudi.

Ipak, većina nas živi u klišeima, uobičajenim mitovima o ljubavi poput one „na prvi pogled“ ili o „princu na belom konju“, pokušavajući da svoja autentična, vitalna, posebna osećanja ukalupi i zarobi u tu jednu mašineriju koja svemu daje isti oblik, a oduzima življenu celinu i realnost svake pojedinačne ljubavi. Gledajući ljubavne filmove, slušajući pop muziku i čitajući bestselere, mi učimo za čim treba da tragamo iz perspektive globalizovanog tržišta ljubavi, na koji način i šta da očekujemo. Otupljujemo za specifičnost, a realnost svoje ljubavne priče upoređujemo sa standardizovanim aršinima prosečne romantične komedije. Naš polet, uzbuđenje i radoznalost pri zaljubljivanju i onaj smiraj u međusobnom prihvatanju i razumevanju bez čvorova, pretvaraju se u ustajalu rutiniziranu svakodnevicu u kojoj prestajemo i da opažamo da druga osoba postoji. Od godišnjice do godišnjice, od Dana zaljubljenih do Dana zaljubljenih. Sve postaje jedno.

Još u prošlom veku, pojedini psiholozi pokušavali su da dokuče ljubav. Ljubav je, savremena istraživanja govore, sastavljena iz tri komponente: intimnosti, strasti, posvećenosti. Ipak, čak je i njima bilo jasno da analiza ljubavi neće otkriti „istinu“ o njoj, samo će je svesti na nešto što je u zbiru uvek manje od nje same. Čak i kada ove tri komponente plešu u savršenoj harmoniji, njeno razumevanje ne približava nas spoznaji o suštini ljubavi. Zbog toga se ova grupa psihologa okrenula razmatranju sadržaja, a ne forme ljubavi i došla do otkrića da zapravo svako od nas – uzimajući u obzir jedinstvene životne puteve, rane porodične odnose, traumatične događaje, značajne ljude, ali i kulturno specifična generacijski prenošena narodna uverenja o ljubavi i odnosima – ima svoju (jednu ili više) priču o ljubavi. Onda kada nismo vođeni gorenavedenim stereotipima, vođeni smo nesvesnim uticajem ovih priča. Te priče nose svoju temu i logiku, sadrže tek određena značenja, smeštena u odnose između različitih uloga, čak su u nekom smislu i vidovite, jer sadrže i uverenja o tome šta bi moglo da se desi. Ljudi biraju svoje partnere tako da se uklope u njihove priče o ljubavi, ali u njima komplementarne uloge. Priča može biti beskonačno mnogo, ali se one grupišu u nekoliko desetina „tipičnih“. Neke od njih su pogubne, jer se zasnivaju na velikoj disproporciji moći između jedne i druge osobe. Dosta tih priča prosto odigrava i pokušava da razreši neke rane traume; one imaju svoj cilj. Većina se zapravo dobro uklapa u društvene poretke i ideologije, kao što su neoliberalizam i patrijarhat. Iako gotovo svi imamo priču o ljubavi koju vrlo često iznova i iznova izvodimo poput predstave, većina nas ima i idealnu priču o ljubavi, ono kako mislimo da bi ljubav trebalo da izgleda…

Ove priče stoje u osnovi naših ljubavnih ostvarenja, ali i naših čežnji, neostvarenih želja, patnji ili nemogućnosti da pronađemo ljubav. Ulaženje u odnose sa ljudima sa kojima ne delimo priču ili ponovljeno izvođenje loše priče dovodi do propasti tih odnosa i naših izneverenih očekivanja od drugih ili od sebe. Kako bi bilo da, umesto da se setimo ljubavi za Dan zaljubljenih i posegnemo za jednim od tri vrste uobičajenih poklona, pokušamo da shvatimo i otpakujemo svoju priču o ljubavi, a sa njome i to čemu težimo i šta je za nas dobro? Ili da ostvarimo nove priče – a sa njima i nove odnose, nove poklone, nove rečenice i, što da ne, nove jedinstvene praznike.
AUTOR TEKSTA
Dr Ana Đorđević
psihološkinja, naučna saradnica, Institut za filozofiju i društvenu teoriju