Blog / / DA JE ODRASTI LAKO, ODRASTAO BI SVAKO
BLOG
DA JE ODRASTI LAKO, ODRASTAO BI SVAKO
Početkom 21. veka Džefri Arnet uvodi termin nadolazeće odraslo doba kako bi akcenat stavio na specifičnosti perioda između adolescencije i potpune odraslosti, obično od kasnih adolescentskih godina do tridesetih. Drugim rečima, ne postajemo odrasli dosadni ljudi preko noći, nego prolazimo kroz jedan period tranzicije, odnosno isprobavanja, lutanja i nesigurnih prvih koraka u ulogama koje nas čekaju.

U ovom periodu mladi se odlučuju za neki karijerni put, imaju ozbiljne veze, počinju samostalno da žive, ostvare se ili planiraju da se ostvare kao roditelji. U svakom slučaju radi se o dugačkoj listi koju nije lako ispuniti. Zbog toga, ovaj period može biti obeležen izazovima koji dovode do neizvesnosti, anksioznosti i stresa. Pritisak da se donesu važne životne odluke može biti opterećujući. Sve ove promene u različitim sferama života često prate i burna unutrašnja preispitivanja i dileme. Odnosi sa značajnim drugima, roditeljima i vršnjacima se redefinišu.

Kako će se mlada osoba nositi sa izazovima ovog doba u mnogome zavisi od sredine u kojoj živi. Uticaj roditelja može biti više ili manje podržavajući. I sami roditelji prolaze kroz izazovnu fazu „praznog gnezda“. Potrebno je da se prilagode na novu situaciju u kojoj nemaju više tolikog direktnog upliva u život svog deteta, imaju višak slobodnog vremena koje treba smisleno ispuniti i sučeljavaju se sa sopstvenim starenjem. Nesvesno, neki roditelji koče osamostaljivanje sopstvene dece jer se ne mogu prilagoditi novim izazovima. Često čujemo i poruke zastrašivanja koje počinju sa „Videćeš ti kada…“ pa su nastavci različiti, „kada budeš morao da platiš račune, pa ti iseku struju“, „budeš imao/-la sopstvenu decu“, „moraš da ustaješ rano svaki dan zbog posla“. Na ovaj način se mladima zapravo šalje netačna slika da je život odrasle osobe samo neprijatan, a ne da nosi sa sobom i zadovoljstva zbog osvojene slobode.

Svet u kojem su odrasli današnji mladi jeste drugačiji. Oni predstavljaju prvu generaciju koja je od rođenja živela u svetu Interneta i društvenih medija. Tvengova koja se bavi generacijskim razlikama primećuje da postoji trend odlaganja klasičnih odraslih uloga, poput odvajanja od roditelja, braka, kupovine kuće i osnivanja porodice. U svakom slučaju, mladi se susreću sa drugačijim izazovima, ali i većim mogućnostima.

Osim roditelja, različita očekivanja i kulturne norme sredine u kojoj mlada osoba živi mogu je sputati da u ovom periodu hrabro krene u kreiranje života po svojoj meri. Arnet navodi da se period nadolazećeg odraslog doba pre svega vezuje za one sredine koje mladima dozvoljavaju da eksperimentišu i isprobavaju nove uloge i opcije koje se mogu zauzeti. Mladi, posebno iz marginalizovanih sredina, nekada odlučuju da žive život sličan svojim roditeljima jer je strah da krenu u nepoznato suviše velik.

Suvislo je pretpostaviti da mladi u Srbiji nailaze na neke dodatne prepreke u odnosu na mlade koji žive u stabilnim sistemima. Jedna od njih je veća ekonomska neizvesnost, jer se mladi suočavaju sa teškoćama pronalaženja stabilnog i adekvatno plaćenog posla. Takođe, obrazovni sistem u nedovoljnoj meri prati tehnološke promene i ne priprema mlade za izazove na koje će naići na tržištu rada. Na kraju, povećan pritisak, nesigurnost i socio-ekonomske teškoće mogu negativno uticati na mentalno zdravlje mladih. Nedostatak pristupa mentalnoj zdravstvenoj zaštiti i stigma koja okružuje mentalne bolesti dodatno otežava situaciju.

Uvek je moderno biti zabrinut za mlade i oduvek je u društvu provejavalo pitanje gde ide ovaj svet sa ovakvim naslednicima. Obično se vrše poređenja koja su bazirana na romantizovanim i neobjektivnim sećanjima o tome kakvi smo mi bili i kako smo se ponašali kao mladi. Potrebno je uložiti napor kako bi društvo u celini izašlo iz šablona kritike i licemerne zabrinutosti i pružilo sistemsku podršku mladima u nastojanju da kreiraju bolji svet.
AUTOR TEKSTA
Marina Videnović
naučna saradnica, Institut za psihologiju, Filozofski fakultet u Beogradu